Debatt med Södra om deras naturhänsyn

Öppet brev till Södra skogsägarna, 16 maj 2023

Vi i Stranda Naturskyddsförening vill gärna få svar på några frågor om hur Södra skogsägarna arbetar vid inventering av naturvärden och redovisning av hänsynstagande till dessa i avverkningsanmälningar. Naturskyddsförening har under ett par års tid inventerat en del av de skogar som anmälts för avverkning i Mönsterås kommun. I de flesta fall har Södra Skogsägarna varit ombud och ansvarat för den anmälan som ska lämnas till Skogsstyrelsen innan avverkning. Den som lämnar in anmälan har även ansvar för redovisning av naturvärden och vilken hänsyn som ska tas.

Genomgående har naturvärden redovisats kortfattat och översiktligt i de avverkningsanmälningar som Naturskyddsförening granskat. Vid våra inventeringar har höga naturvärden och den fridlysta orkidén knärot (en signalart som oftast finns i skyddsvärda naturskogar) upptäckts i flera av de avverkningsanmälda områden som Södra Skogsägarna ansvarat för. Utan vår rapportering skulle skogen troligtvis ha avverkats olagligt och naturvärdena förstörts.

I flera fall tycks Södra Skogsägarna inte ha gjort någon tillräckligt noggrann inventering/kontroll trots att det finns dokumenterat höga naturvärden och fridlysta arter i angränsande, liknande skog.

I ett annat fall har Södra Skogsägarna lämnat uppgifter om att ”inga naturvärdesintressanta fynd har gjorts i fält”. Vid vårt besök i området kunde vi snabbt se att det rör sig om en gammal naturskog med mycket död ved och höga naturvärden. På ett par timmar hittade vi i detta område ca 260 knärötter. Vi ställer oss frågande till att Södra Skogsägarna kunde missa detta vid sitt fältbesök.

I ett annat område uppgav Södra Skogsägarna att 14 knärötter hittats medan Skogsstyrelsen hittade drygt 100 stycken vid sitt besök i samma område.

Frågor:

• I vilka fall görs inventeringar av naturvärden inför avverkningsanmälningar?
  • Vilken utbildning/kunskap har de som genomför naturvärdesinventeringar?
  • Följer ni någon kvalitetsstandard vid naturvärdesinventeringar?
  • Hur ser Södra Skogsägarna på uppgifterna om de naturvärden som vi noterat och diskrepansen till de uppgifter Södra Skogsägarna lämnat i respektive avverkningsanmälan?
  • Håller Södra Skogsägarna med om att era inventering utan vår granskning skulle inneburit olagliga avverkningar av skyddsvärd gammal skog?
  • Vilka åtgärder kommer Södra Skogsägarna att vidta utifrån detta brev?

Stranda Naturskyddsförening önskar ett öppet svar på vårt öppna brev. Södra Skogsägarna har även fått detta brev via mejl. I mejlet har vi angett vilka skogsområden vi specifikt åberopat ovan.

Med vänlig Hälsning

Stranda Naturskyddsförening.

Lars Engström               Carolina Lenesdotter     Aina Hagberg

Ordförande                   Styrelseledamot            Medlem

Replik på Södras Skogsägarnas svar på vårt öppna brev

Tack Södra för ert svar. Vi konstaterar tyvärr att konkreta svar inte getts på våra frågor.

Södra hänvisar till familjeskogsbruk, dubbla certifieringar och välutbildade medarbetare samt att naturvärdesbedömningar alltid görs, som någon slags garanti för god miljöhänsyn. Men hur kommer det sig då att uppgifterna om naturvärden i de avverkningsanmälningarna som Naturskyddsföreningen granskat är obefintliga eller direkt felaktiga? Enligt uppgifter från ideella föreningar i Oskarshamns och Västerviks kommuner råder samma förhållanden där. I Västerviks kommun har Södra nyligen åtalsanmälts för 10 fall av olaglig avverkning av skogar med fridlysta arter.

Södra har ett stort ansvar för att de få naturskogar som finns kvar i regionen i snabb takt försvinner.

Avverkning av naturskogar med lång kontinuitet innebär en påtaglig negativ påverkan på den biologiska mångfalden med förlust av naturvärden som inte kan återskapas inom överskådlig tid. För att vända den pågående negativa utvecklingen av miljömålet levande skogar är bevarandet av kvarvarande skogar med höga naturvärden avgörande (Skogsstyrelsens rapport 2022/12, fördjupad utvärdering av miljömålet levande skogar).

Vi emotser konkreta svar från Södra och upprepar därför frågorna från vårt första brev:

• I vilka fall görs inventeringar av naturvärden inför avverkningsanmälningar?
  • Vilken utbildning/kunskap har de som genomför naturvärdesinventeringar?
  • Följer ni någon kvalitetsstandard vid naturvärdesinventeringar?
  • Hur ser Södra på uppgifterna om de naturvärden som vi noterat och diskrepansen till de uppgifter Södra lämnat i respektive avverkningsanmälan?
  • Håller Södra med om att era inventeringar utan vår granskning skulle inneburit olagliga avverkningar av skyddsvärd gammal skog?
  • Vilka åtgärder kommer Södra att vidta utifrån detta brev?

I synnerhet vill vi veta vilka åtgärder Södra kommer att införa för att stoppa olaglig avverkning av skogar med fridlysta arter. Dubbla certifieringar och välutbildad personal räcker uppenbarligen inte till.

Tack för er inbjudan till exkursion. Vi deltar gärna på en sådan till ett par av de skogar som vi åberopat i vårt öppna brev för att i sak diskutera dessa viktiga frågor på plats.

Stranda Naturskyddsförening önskar ett öppet svar på våra frågor för att debatten ska bli tydliggörande för allmänheten.

Med vänlig Hälsning

Lars Engström              Carolina Lenesdotter     Aina Hagberg