Kommunens svar på medborgarföslaget

Det är märkligt att kommunen är så negativa till ett mera naturnära skogsbruk. Stranda Naturskyddsförening konstaterar att kommunens nuvarande skogsbruk i hög grad innebär en utveckling som går stick i stäv med kommunens miljömål 2020-2025 (Fokusområde 3) där man anger att den biologiska mångfalden ska främjas och att kommunen på egen mark har möjlighet att genomföra åtgärder.
Det nuvarande trakthyggesbruket innebär att Miljömålet Levande skogar inte uppnås och att den negativa utvecklingen fortsätter. För att vända trenden krävs enligt skogsstyrelsens Rapport Levande skogar, 2022/12 att kraftfulla åtgärder genomförs skyndsamt. Bl.a. krävs att naturskogsrester och skogar med höga naturvärden och lång kontinuitet inte huggs ner samt att hyggesfria metoder införs i större utsträckning. Ca. 400 arter är hotade av det gängse trakthyggesbruket. Det skulle även gynna  alla övriga värden som skogen ger, tex. upptag av koldioxid, vattenrening och inte minst rekreationsvärden. Skogsstyrelsen föreslår även att tillräckliga medel avsätts för att ersätta skogsägare som sparar skog med naturvärden eller brukar sin skog hyggesfritt.
Stranda Naturskyddsförening är starkt kritiskt till att kommunen anlitar Södra för naturvårdsbedömningar i kommunens skog då det kan befaras att Södras intresse av råvara till sin industri går före naturvården. Naturvårdskompetensen bör självfallet inhämtas från företag/eller person utan koppling till skogsindustrin.
Stranda naturskyddsförening